четвер, 17 серпня 2017 р.

Євроінтеграція та «сухий закон»: як держава обмежує громадянам доступ до європейських благ


Коли держава намагається зруйнувати встановлений порядок речей або обмежити певні блага, які більшість вже рахує невід’ємними, відбуваються катастрофічні наслідки.
Яскравим прикладом є антиалкогольні компанії в США та Радянському Союзі. Заборона спиртного у США призвело до відвертого нехтування Закону, зростання контрабанди, організованої злочинності та корупції. На цю тему є дуже велика кількість документальних матеріалів, знято сотні художніх фільмів.
До такого самого ефекту призвів «сухий закон» в СРСР в часи М. Горбачова: самогоноваріння набуло нечуваних розмірів. Мало не в кожній сім’ї добували гарячу воду, самогонка стала не просто товаром, а своєрідним засобом платежу. До цього додались ще занепад виноградарства та майже знищення цілої галузі.
Сьогоднішні кермачі державою, напевне забули про це і фактично ввели «сухий закон» у ввезенні вживаних легкових автомобілів з-за кордону. Єдина поправка – США та СРСР прийняли новий Закон, а в Україні не привели законодавство у відповідності до стану суспільних відносин.
Проголошення євроінтеграції наші громадяни сприйняли як права мати рівні можливості у доступі до благ цивілізації. Саме доступний легковий автомобіль дає нашим громадянам відчуття притаманне європейцю - авто не розкіш, а лише засіб пересування.
Досі залишається незрозумілим, чому в ЄС, де громадяни мають значно більший рівень доходів, ціни на вживані авто в два рази дешевше ніж в тій же Україні? Чому митні збори при ввезенні вживаного авто до тієї ж Польщі в порівняні з Україною є смішними? Пояснення влади, що такий Закон і наводить на думку про минулі події в США та СРСР, бо тоді також діяв Закон.
Що маємо: створені напівлегальні «сірі схеми» ввезення та оформлення вживаних автомобілів. Заробляють на цьому майже всі, і сотні осіб та компаній, що ввозять і оформляють, і працівники митних органів за оформлення безперешкодний ввіз, і навіть бюджети сусідніх країн Польщі та Литви поповнюються за рахунок обліку таких автомобілів. Всі, крім держави України.
Причиною впертості влади у вирішенні цього питання пояснюється просто: банальною внутрішньою людською жадібністю. Противники зниження ставок розуміють, що в разі зниження зборів, їм не компенсують переплату за вже придбані автомобілі, а  при подальшому продажі, ціна буде набагато нижча - як в тій же Європі.
Заклики Президента щодо розробки механізму боротьби з водіями на автомобілях іноземної реєстрації, накладення судами величезних сум штрафів на їх володільців не впорядкує відносини. В часи «сухого закону» США та СРСР також притягували до відповідальності громадян, навіть засуджували з реальними строками відбування покарань.
Вирішення питання повинно бути кардинальним - введення митних та податкових зборів на рівні європейських, що дозволить знизити вартість вживаних легкових автомобілів.

Сергій Катишев
Адвокат, спеціаліст з цивільної процесуальної аритмології
для Іnvestgazeta

Немає коментарів:

Дописати коментар